onsdag 20 april 2011

Odla i bildäck

Från Ryssland har jag fått idén att odla tidiga grödor i bildäck. Dom blir mycket varma tidigt på våren och rabarbern skjuter verkligen i höjden med en kanonfart. Men nu har jag läst att bildäck kan ge ifrån sig bly och ftalater vilket knappast är något som man vill ha på tallriken. Enligt kemikalieinspektionen ( se artikel http://www.skanskan.se/article/20080519/NYHETER/327621183) så finns inte tillräcklig mycket forskning gjort på området. Jag har skickat frågan vidare till kemikalieinspektionen för ett svar. Ytterliggare en fråga är hur mycket av dessa gifter tar växterna upp. Har det damm som bildas vid våra vägar och som letar sig ut på våra åkrar med vatten och luft samma farliga substanser?

Jag fick ett tips av några nya grannar på odlingslotten att kommunen skulle lagt stora högar med gräs och löv vid sidan av Gamla Malmöstadio. Jag blev nyfiken och åkte dit en dag senare. Till min glädje upptäckte jag att här fanns högar med färdig klippt gräs. Löv för täckodling i stora högar. Där växte även nässlor av stor mängd. Efter en stund började tänka ett steg längre. Varför har kommunen lagt detta på deponi just här? Var kommer de här löven ifrån? Varför växer det en kväve älskande växt just här bredvid stadion. Kan det vara så att öl älskande fotbollssupportrar väljer att tömma sin blåsa just här? Angående gräset fick jag mig en tankeställare med en gång. Det var så kortklippt och finfördelat så det kan bara komma inifrån Malmöstadio. Vad använder man egentligen för kemikalier på fotbollsgräs? Snigelmedel? Konstgödning? Skall man hålla sig till strikt ekologisk odling skall man nog undvika att använda sig av dessa grödor vid täckodling om man vill vara helt säker på att inte få en massa gifter i sin mat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar